🐾 Velkommen til Svartkjelen.net 🐾

En flott “mislykket” Telemark tur.

Inspirasjonen til denne turen kom hovedsaklig fra to av de bedre YouTube kanalene jeg følger: Friluftsamatørene og Villmarkslivet Productions.

VALGTBLOGGFRILUFTSLIV

5/8/20215 min lese

Helgen før 17 mai så pakket jeg sekken min med telt, sovepose, mat, drikke og fiskeutstyr. Jeg har planlagt en fin tur sammen med King Kenny opp til Blefjell området i Telemark i og med at jeg har tatt ut noen feriedager.

Planen var å gå inn til et vann som ligger kun noen få km fra parkeringsplassen og bare ligge der i 2–3 dager og rett å slett “trene” litt på å fiske med forskjellige metoder. Jeg er helt “fersk” når det kommer til ferskvann fiske, og trenger å trene mye på dette i fred og ro.

Jeg har sett masse på YouTube, noe som også er grunnen til at jeg havnet i dette området og YouTube er faktisk blitt min største kilde til ny lærdom, sammen med diverse podcaster. I den sammenheng vil jeg gjerne fremheve Statsskog sin helt fantastiske podcast som heter “ Jakt og Fiskepodden “, denne podcasten kan jeg VIRKELIG anbefale :-)

Vi kjørte oppover litt utpå dagen slik at det regnet som YR hadde meldt kunne regne seg ferdig før vi kom opp, det ble ca. 26 mil å kjøre hjemmefra og opp til parkeringen ved Nordstul.

Den godeste King Kenny hater dessverre å kjøre bil, så fort speedometeret passerer 70 km/t så blir han fryktelig pipete og urolig, det er ikke trivelig i det hele tatt, men jeg har ikke helt funnet hva jeg kan gjøre med det. Veterinæren har anbefalt meg å prøve ut Adaptil som er et luktstoff som tispa skiller ut når valpene dier, og dette har vist seg å ha en beroligende effekt på mild uro/angst. Men jeg føler ikke at Adaptil har hatt noen særlig beroligende effekt på Kenny, dessverre. (Litt avsporing, som vanlig)

Vi kom oss endelig opp til Blefjell etter litt Garmin feilnavigering i Skien som vanlig, jeg parkerte bilen og vi begynte å gå innover litt utpå ettermiddagen. PS: Garmin GPS med kart for Europa og med Dashcam selges rimelig :-)

Deilig å være på tur igjen!

Vi var ikke kommet mer enn noen hundre meter innover før jeg så at det lå en del mer snø igjen enn det jeg hadde trodd, da var det bare å krysse fingrene for at stien videre ville være så snøfri som mulig. Å gå til knes og av og til helt til livet i snø er fryktelig tungt med sekk på ryggen, selv om jeg denne gangen hadde greie å redusere vekten fra 43 kr til 32 kg. (Stolt)

‌‌Vi hadde tatt med oss nok mat og drikke til å kunne være ute i 4–5 dager hvis vi skulle bli så heldige at værmelding skulle bedre seg, det er kjipt å måtte reise hjem tidlig hvis det plutselig hadde blitt flott vår vær. Værmeldingen sa i utgangspunktet at det skulle være fint i 2–3 dager før det skulle slå over til regn, og temperaturen var meldt til ca. 0 grader på natten, og 7–9 grader på dagtid.

Turen viste seg å bli mye korter enn det som var planlagt grunnet snø og mye vannføring i de “bekkene” vi skulle krysse. Vi kom ikke mer enn 2,5 km innover i terrenget før jeg innså at dette ikke kom til å bli slik jeg hadde tenkt. Flere plasser sank jeg til livet i snø, men stort sett så gikk jeg oppå eller sank kne dypt. Det var ikke noe stort problem i og med at det var korte strekk med snø omgangen. Vannføringen var ganske heftig så jeg var veldig glad for at jeg har høye jakt støvler og ikke halvhøye fjellstøvler.

Tusen takk for 50 års gaven min kjære lillebror, Crispi Hunter!

Her oppe var det faktisk fremdeles is på vannene, så jeg innså raskt at dette ikke kom til å bli en fisketur, vi greide å finne et lite område der det ikke var is og valgte å slå leir der. Det viste seg senere at det var utrolig grunt, og det var vel gjerne grunnen til at det ikke var is der også. (Det var ikke noe inn/utos der.)

Men men, ingen krise siden vi faktisk har oppdaget et fantastisk flott område der vi garantert kommer tilbake når isen har gått.

Dette området er jo rene maleriet av Norsk Nasjonal Romantikk!

Jeg må innrømme at jeg sjeldent har sett et finere landskap enn dette, og jeg har vært utrolig mange plasser i Norge, men dette kommer jo selvfølgelig an på hva en liker. Jeg elsker skille mellom skog og fjell og trives fantastisk godt sånn ca. på tregrensen, slik som her. Jeg har nå kjøpt sesong fiskekort for både Blefjell og Trillemarka/Rollagsfjell naturreservat området så her kommer jeg forhåpentligvis til å få meg flere turer tilbake hit før snøen igjen melder sin ankomst.

Jeg prøvde først med en nydelig liten og splitter ny spinner, en Sølvkroken Spesial spinner på 9 gram. Denne flotte lille sølv/grønne saken varte i to kast, den ser jeg aldri igjen… Etter at jeg fant ut at det ikke var mer dybde enn dette så gikk jeg over til mark og dupp. Men selv her så slet jeg med kun 50 cm. sen frem til kroken etter duppen. Og da gikk luften litt ut av ballongen til nybegynneren, vi kommer sterkere tilbake når isen er gått og jeg kan fiske på litt større område :-)

Etter at teltet var satt opp, fiskelykken testet og King Kenny hadde fått seg noe mat så senket roen seg, da ble det litt godt i glasset, litt spekemat og en god telefon samtale med en god venn, men under veldig ymse dekning forhold.

Det skulle vise seg å bli en kald natt med en liten is hinne på vannet der vi hadde fisket når vi stod opp. Vi tok en liten runde i området, kokte kaffe og spiste litt frokost.

Og nå hadde værmeldingen hadde endret seg, igjen!

Nå skulle det komme noen ettermiddagsbyger for så å regne jevnt de to neste dagene, jeg gikk noen runder med meg selv mens jeg laget til noe lunch. Jeg var jo reist opp hit for å få ett lite avbrekk, fiske og chille. Ikke for å sitte i regnvær å kikke utover isen, så etter lunch så pakket jeg stille og rolig sammen og vi begynte å rusle rolig tilbake til bilen i 12–13 tiden.

Like greit å reise hjem fant jeg ut, og vi hadde ikke kjørt i mer enn ti minutter før det begynte å bøtte ned!

Jeg sjekket YR igjen dagen etter og fikk da en bekreftelse på at det hadde vært lurt å pakke sammen å reise hjem.

Men dette var ingen “bomtur”, vi oppdaget et fantastisk flott område! Og jeg gleder meg allerede masse til å komme tilbake.

Det tilbys fiskekort for 14 vann i området som også inkluderer vann og tjern i lavereliggende skogområder.

VIKTIG:

Jeg anbefaler dere virkelig å ta en tur inn der å kikke, to meget forskjellige kanaler, men laget av virkelig bra folk!

HUSK:
Du er gjest i naturen, ikke kast søppel i naturen.
Rydd alltid opp og ta med deg ALT avfall hjem igjen ;-)
God tur .

Det var det dessverre mange som ikke brydde seg om i dette området 🥲